WEKO3
インデックスリンク
アイテム
法学部におけるFAの取組み(フェロー〔専門型TA〕制度)の活動報告 : 令和5年度の取り組み
https://doi.org/10.57529/0002001485
https://doi.org/10.57529/0002001485fe105b63-8074-4195-9619-a8359ea0b9a6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-17 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 法学部におけるFAの取組み(フェロー〔専門型TA〕制度)の活動報告 : 令和5年度の取り組み | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Report on the activities of the Faculty Advisor (Fellow System) in the Faculty of Law : Efforts in 2023 | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 法学部フェロー制度 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学修支援 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アンケート分析 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Faculty of Law Fellow System | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Learning Support | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Questionnaire Analysis | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.57529/0002001485 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | ホウガクブ ニ オケル FA ノ トリクミ フェロー センモンガタ TA セイド ノ カツドウ ホウコク : レイワ ゴネンド ノ トリクミ | |||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||
著者 |
川村, 尚子
× 川村, 尚子
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
別名 | KAWAMURA, Naoko | |||||||||
言語 | en | |||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 18849415 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 法学部では、平成26年度から「学部学修支援事業」の一環として予算補助を受けて、個別的学修支援を行う専門型TA(以下「フェロー」)制度を導入し、学生の自律的な時間外学修を支援してきた。この間に、とりわけパンデミックの影響のもと、フェロー制度を存続させるための新たな取り組み(オンライン面談やフェロー講座)が開始された。対面授業に全面的に移行してからもこうしたコロナ禍での取り組みを継続することで、個別的な学修支援を行うとともに、学生のアカデミックスキルの向上にも努めてきた。令和5年度も基本的にはこの新体制を継続し実行した。本稿では、フェロー制度の目的や仕組み紹介したのち、現在の利用状況について、利用者アンケートおよびフェロー講座アンケート2023年などをベースに分析・検討を行った。令和5年度の取り組みは、特に総利用者数が901名にまで達したことから、全体としてみれば成功したということができる。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Since 2014, the Faculty of Law at Kokugakuin University has been receiving budget subsidies as part of the Support Project for Undergraduate Learning, and has been introducing a specialized Teaching Assistant (fellow) system to provide individualised learning support, and has been supporting students' autonomous learning outside of class hours. In the meantime, new initiatives (online interviews and lectures by fellows) were started to keep the Fellow system alive, specially under the influence of the pandemic. By continuing with these initiatives during the coronavirus pandemic even after the transition to face-to-face classes, we have been able to provide individualised learning support and work to improve students' academic skills. In 2023, we continued to implement this new system. In this report, after introducing the objectives and structure of the Fellow System, we analysed and examined the current usage situation based on things such as the user questionnaire and the fellow course questionnaire 2023. The efforts made in the 2023 academic year can be considered a success overall, especially as the total number of users reached to 901. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 國學院大學教育開発推進機構 | |||||||||
item_10002_description_26 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Departmental Bulletin Paper | |||||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12517508 | |||||||||
bibliographic_information |
國學院大學教育開発推進機構紀要 巻 16, p. 49-57, 発行日 2025-02 |