ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌・紀要
  2. 【大学院】
  3. 東アジア文化研究
  4. 第12号

「王道」と「人倫日用」の間 : 伊藤仁斎における孟子思想受容の一側面

https://doi.org/10.57529/0002001639
https://doi.org/10.57529/0002001639
c6d7a8dc-9130-4288-8f2b-c4e49b220fa5
名前 / ファイル ライセンス アクション
higashiajia_12_006.pdf higashiajia_12_006.pdf (894.2 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-05-21
タイトル
タイトル 「王道」と「人倫日用」の間 : 伊藤仁斎における孟子思想受容の一側面
言語 ja
タイトル
タイトル Between “Kingly Way” and “Daily Human Relations” : A Side of Ito Jinsai’s Reception of Mencius’ Thoughts
言語 en
タイトル
タイトル オウドウ ト ジンリンニチヨウ ノ アイダ : イトウ ジンサイ ニ オケル モウシ シソウ ジュヨウ ノ イチソクメン
言語 ja-Kana
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Mencius’ thoughts
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Ito Jinsai
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kingly way
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Daily human relations
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Academic community
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 孟子思想
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 伊藤仁斎
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 王道
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 人倫日用
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学問共同体
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.57529/0002001639
ID登録タイプ JaLC
著者 董, 同罡

× 董, 同罡

ja 董, 同罡

en Dong, Tonggang

Search repository
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24238422
内容記述
内容記述タイプ Other
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 王道論は『孟子』における最も代表的な政治思想の一つとして知られている。伊藤仁斎は江戸時代の市井儒者として、政治に関与しなかったが、王道論を極めて重視し、経典解釈と社会実践の両方でそれを展開した。彼は尭舜という原型と『孟子』解釈の中で王道の内容、要点をまとめたうえで、王道主体の非限定性という特徴を唱えた。よって、彼の王道論は事実、古義学の根本的な概念「人倫日用の道」とは原理的な共通性があると認められる。さらに、現実の「人倫日用」、特に学問共同体の実践においても、仁斎は「実徳実才」と「倹」の倫理で王道論を展開させ、徳川社会と異質的な「王道」の場を構築しようとした。仁斎の王道論解読とその実践は、彼の孟子思想の受容のみならず、徳川社会における儒者という身分の意味とその生き方を考える際にも示唆的だと思われる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 The concept of the “Kingly Way” is known as the most representative political thought in Mencius. Ito Jinsai, as a Chonin Confucian scholar during the Edo period, did not participate in politics but placed great emphasis on the Kingly Way, developing it in both classical interpretation and social practice. He summarized the content and key points of the Kingly Way in the interpretation of Mencius with the prototype of Yao and Shun, and emphasized the unrestrictive feature of the Kingly Way’s subject. As a result, his theory of the Kingly Way is recognized as having a fundamental commonality with the basic concept of his Kogigaku Confucianism, “the way of daily human relations”. Furthermore, in the practical realm of “daily human relations,” especially in the academic community, Jinsai developed the Kingly Way with the ethics of “practical virtue and talent” and “frugality”, attempting to construct a “Kingly Way” space that was heterogeneous to the Tokugawa society. The interpretation and practice of Jinsai’s King’s Way theory are considered to be suggestive not only for understanding his acceptance of Mencius’ thoughts but also for considering the meaning of the identity of Confucian scholars and their way of life in Tokugawa society.
言語 en
出版者
出版者 國學院大學大学院文学研究科
言語 ja
item_10002_description_26
内容記述タイプ Other
内容記述 Departmental Bulletin Paper
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12751458
bibliographic_information 東アジア文化研究

巻 12, p. 77-90, 発行日 2025-02
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-21 08:55:13.131591
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3